Guus Rijven – draak van het wit

Wanneer gaat feit over in fictie, heden in verleden, verbeelding in concrete materie? Het is de rode draad van het panoramische oeuvre van fotograaf Guus Rijven (Den Haag, 1947). De afgelopen jaren toog Rijven voor een groot onderzoeksproject naar het Japanse Nagasaki. Daar onderzocht hij, nu eens als slenterende straatfotograaf dan weer als conceptueel kunstenaar, de banden tussen de stad van nu en het kunstmatige eilandje Deshima, dat eeuwenlang het enige kiertje was waarlangs kennis over en rijkdommen uit het strikt gesloten feodale Japan naar het Westen vloeiden.

De draak van het wit is een solotentoonstelling van een fotograaf die een scherp oog heeft voor het moment en het detail, maar de geheimzinnigheid van wat was, is en zal zijn niet uit de weg gaat. In musea in Nagasaki, Leiden en Den Haag heeft Rijven daarnaast zo feitelijk mogelijk vastgelegd wat in de bodem van Deshima is opgegraven en wat de Hollandse koopmannen in de zeventiende eeuw uit Deshima aan ‘depots’ mee terug naar huis brachten. Zo ontstaat een verzameling getuigenissen van soms botsende restfragmenten die uitgroeien tot iets volwaardigs en nieuws.

De tentoonstelling is te zien van 19 september – 20 december 2020 in De Ketelfactory te Schiedam. Meer informatie op de website.

Hoofdstraat 44
3114 GG Schiedam (NL)
+31 (0)10 473 81 23
info@deketelfactory.nl

Kawahara Keiga – kamerscherm “Uitzicht op Deshima in de baai van Nagasaki”

Een onbekend en volstrekt uniek topstuk van de Japanse kunstenaar Kawahara Keiga (c.1786-c.1860) is recent ontdekt en aangekocht door het Nationaal Museum van Wereldculturen. Conservatoren troffen het manshoge kamerscherm (acht panelen van samen bijna 5 meter breedte) van grote kunsthistorische betekenis aan in privébezit. De voorstelling toont de baai van Nagasaki met daarin de Nederlandse handelspost op het eilandje Deshima in 1836. Het wordt een sleutelstuk binnen de Japan-collectie van Museum Volkenkunde.