Guus Rijven – draak van het wit

Wanneer gaat feit over in fictie, heden in verleden, verbeelding in concrete materie? Het is de rode draad van het panoramische oeuvre van fotograaf Guus Rijven (Den Haag, 1947). De afgelopen jaren toog Rijven voor een groot onderzoeksproject naar het Japanse Nagasaki. Daar onderzocht hij, nu eens als slenterende straatfotograaf dan weer als conceptueel kunstenaar, de banden tussen de stad van nu en het kunstmatige eilandje Deshima, dat eeuwenlang het enige kiertje was waarlangs kennis over en rijkdommen uit het strikt gesloten feodale Japan naar het Westen vloeiden.

De draak van het wit is een solotentoonstelling van een fotograaf die een scherp oog heeft voor het moment en het detail, maar de geheimzinnigheid van wat was, is en zal zijn niet uit de weg gaat. In musea in Nagasaki, Leiden en Den Haag heeft Rijven daarnaast zo feitelijk mogelijk vastgelegd wat in de bodem van Deshima is opgegraven en wat de Hollandse koopmannen in de zeventiende eeuw uit Deshima aan ‘depots’ mee terug naar huis brachten. Zo ontstaat een verzameling getuigenissen van soms botsende restfragmenten die uitgroeien tot iets volwaardigs en nieuws.

De tentoonstelling is te zien van 19 september – 20 december 2020 in De Ketelfactory te Schiedam. Meer informatie op de website.

Hoofdstraat 44
3114 GG Schiedam (NL)
+31 (0)10 473 81 23
info@deketelfactory.nl

Opening Aquarellen van Yuriko Yamaguchi

Van 15 juli tot 30 augustus aanstaande zullen er aquarellen van Yuriko Yamaguchi, gekoppeld aan teksten van Mineke Schipper, worden geëxposeerd in de Oude UB aan het Rapenburg 70.
De tentoonstelling is tijdens kantooruren op werkdagen gratis te bezichtigen.
Festive opening: 15 July 5.00 pm
Humanity’s End as a New Beginning
World Disasters in Myths
Exhibition by Japanese-American artist Yuriko Yamaguchi
With texts by Mineke Schipper (Leiden University)
The when, why and how of the End of our planet stay clouded in mystery. Will the earth be
covered by ice, will we all perish from heat or lack of oxygen, or will we all be drowned?
Long before scholars worried, ancient myths referred to deluges, world fires and other
calamities. Still, complete extinction seemed so unbearable that mythical narratives, whether
originating from Asia, the Americas, Oceania, Africa or the Middle-East, transformed a
disastrous end into a hopeful new beginning – at least for some humans!
We wonder about the vulnerability of human life as much as mythical stories did. Alarming
pollution and global warming add unexpected dimensions to narratives from a remote past,
reminding us of our responsibility for humanity’s future on our only planet so far.
Japanese-American artist Yuriko Yamaguchi’s first exhibition in the Netherlands consists of
thirty artworks inspired by an essay and collected myths in Na ons de zondvloed (‘After Us
the Deluge’) by Mineke Schipper. This combined project originated at the Rockefeller Center
(Bellagio, Italy) in 2009. The world première of the exhibition was in Japan (Fall 2018). The
titles of the artworks and quotes from the mythical stories will be in English (as well as in
Japanese?). The world première of this show was in Japan in the Fall of 2018.
Venue: Leiden University, Rapenburg 70 (“Oude UB”), 15 July-30 August (office hours)
Festive opening: 15 July 5.00 pm

Aquarellen van Yuriko Yamaguchi

Van 15 juli tot 30 augustus aanstaande zullen er aquarellen van Yuriko Yamaguchi, gekoppeld aan teksten van Mineke Schipper, worden geëxposeerd in de Oude UB aan het Rapenburg 70.
De tentoonstelling is tijdens kantooruren op werkdagen gratis te bezichtigen.
Humanity’s End as a New Beginning
World Disasters in Myths
Exhibition by Japanese-American artist Yuriko Yamaguchi
With texts by Mineke Schipper (Leiden University)
The when, why and how of the End of our planet stay clouded in mystery. Will the earth be
covered by ice, will we all perish from heat or lack of oxygen, or will we all be drowned?
Long before scholars worried, ancient myths referred to deluges, world fires and other
calamities. Still, complete extinction seemed so unbearable that mythical narratives, whether
originating from Asia, the Americas, Oceania, Africa or the Middle-East, transformed a
disastrous end into a hopeful new beginning – at least for some humans!
We wonder about the vulnerability of human life as much as mythical stories did. Alarming
pollution and global warming add unexpected dimensions to narratives from a remote past,
reminding us of our responsibility for humanity’s future on our only planet so far.
Japanese-American artist Yuriko Yamaguchi’s first exhibition in the Netherlands consists of
thirty artworks inspired by an essay and collected myths in Na ons de zondvloed (‘After Us
the Deluge’) by Mineke Schipper. This combined project originated at the Rockefeller Center
(Bellagio, Italy) in 2009. The world première of the exhibition was in Japan (Fall 2018). The
titles of the artworks and quotes from the mythical stories will be in English (as well as in
Japanese?). The world première of this show was in Japan in the Fall of 2018.
Venue: Leiden University, Rapenburg 70 (“Oude UB”), 15 July-30 August (office hours)
Festive opening: 15 July 5.00 pm

Kawahara Keiga – kamerscherm “Uitzicht op Deshima in de baai van Nagasaki”

Een onbekend en volstrekt uniek topstuk van de Japanse kunstenaar Kawahara Keiga (c.1786-c.1860) is recent ontdekt en aangekocht door het Nationaal Museum van Wereldculturen. Conservatoren troffen het manshoge kamerscherm (acht panelen van samen bijna 5 meter breedte) van grote kunsthistorische betekenis aan in privébezit. De voorstelling toont de baai van Nagasaki met daarin de Nederlandse handelspost op het eilandje Deshima in 1836. Het wordt een sleutelstuk binnen de Japan-collectie van Museum Volkenkunde.

Het gemaakte landschap. Foto’s van Shibata Toshio

Deze zomer toont Japanmuseum SieboldHuis het Japanse landschap door de ogen van Shibata Toshio. De gerenommeerde landschapsfotograaf brengt grootschalige weg- en waterbouwkundige constructies in onbewoonde gebieden in beeld. Met deze fototentoonstelling laat het museum het indrukwekkende spanningsveld tussen het menselijk ingrijpen en de kracht van de natuur zien. Vanuit het perspectief van Shibata ervaart u de schoonheid van het gemaakte landschap.