Aanstaande zondag 20 mei zullen de gemeente Leiden en de Stichting Leidse Vrienden van Nagasaki een kraam hebben op de Japanmarkt op het Rapenburg. Kom gezellig even langs!
Zondag 20 mei 2018, 12.00 – 17.00 uur
Rapenburg, Leiden.
Meer informatie:
Aanstaande zondag 20 mei zullen de gemeente Leiden en de Stichting Leidse Vrienden van Nagasaki een kraam hebben op de Japanmarkt op het Rapenburg. Kom gezellig even langs!
Rapenburg, Leiden.
Meer informatie:
Save the Date
An exhibition opening for “Japan & the Netherlands: A Photography Competition,” will take place in Siebold Huis, in Leiden on Thursday 27 October 2016, from 3pm onwards.
An awards ceremony will take place at this time, and the best three photographs submitted will be acknowledged, and prizes presented.
What?: An Exhibition Opening, and awards ceremony
Where?: Japan Museum Sieboldhuis, Rapenburg 19, Leiden
When?: Thursday 27 October 2016, from 15.30 hours
Japanmuseum SieboldHuis toont van 10 september tot en met 27 november 2016 een inspirerende tentoonstelling waarin een hedendaagse kijk op een klassiek Japans onderwerp gegeven wordt. De tentoonstelling ‘Strijd om de macht. Prenten van Takeda Hideo’ toont prenten van deze hedendaagse Japanse kunstenaar over het klassieke verhaal van de Genpei-oorlog, de strijd tussen de families Taira en Minamoto aan het eind van de 12e eeuw.
De serie illustraties die in de tentoonstelling ‘Strijd om de macht’ getoond wordt, brengt het verhaal van de Genpei-oorlog in beeld. Deze oorlog (1180-1185) was een conflict aan het einde van de Heian-periode tussen de families Taira en Minamoto. Het is sindsdien een inspiratiebron voor kunstenaars en schrijvers. Ook Takeda liet zich inspireren en maakte een reeks werken die in deze tentoonstelling te zien zijn.
Hideo Takeda (1948) staat bekend om zijn ’bizarre beelden’. Zijn werk is vaak doorspekt met fantasievolle erotiek. De kunstenaar ziet zichzelf het liefst als cartoonist, die een flexibele stijl hanteert om zo zijn boodschap beter over te kunnen brengen. Om een breed publiek te bereiken laat Takeda zijn tekeningen drukken, volgens de silkscreen-techniek. Deze methode doet sterk denken aan Japanse houtsneden (ukiyo-e).
Takeda’s prenten doen denken aan de de heroïsche houtsneden van Utagawa Kuniyoshi (1797-1861), maar hebben een satirische ondertoon. Door het gebruik van erotiek en een grafische stijl geeft Takeda’s werk een hedendaagse kijk op de oude strijd. Zoals te zien in zijn bekendste prent ‘Een waaier als doel’, waar een naakte vrouw in een mast hangt en de getatoeëerde krijger Tamamoto met zijn paard door een zee gevormd door lichamen waadt. De serie Genpei-prenten van Takeda worden verder geroemd om de zorgvuldige detaillering en spannende verbeelding van de strijd om de macht.
Gelijktijdig met ‘Strijd om de Macht. Prenten van Takeda Hideo’ worden de hedendaagse en realistische stillevens van Debora Makkus naast het kwetsbare traditionele porselein uit de Edo-periode getoond in de tentoonstelling ‘Arita. Schilderijen van Debora Makkus’.